درمان ریشه

بخشی از دندان که در استخوان فک قرار دارد و توسط لثه پوشیده شده ریشه نام دارد. ریشه شامل سه قسمت است که از خارج به سمت داخل به ترتیب تشکیل شده است از:

1. سمان(ساروج)
  2. عاج
  3. پالپ

dandan

دندان‌های انسان از دندان نیش در یک طرف دهان تا طرف دیگر، تک ریشه‌ای هستند. هر چه به سمت دندان‌های عقبی می‌رویم تعداد ریشه‌ها زیاد می‌شود. تعداد این ریشه‌ها گاهی به چهار یا پنج هم می‌رسد. ممکن است در یک ریشه دو کانال وجود داشته باشد.

درمان ریشه یا درمان Root Canal

درمان ریشه به معنای خارج کردن عصب یک دندان، تمیز کردن و شکل دادن به فضای کانال است و در آخر نیز جهت ممانعت از  ورود میکروب و باکتری به عصب دندان باید دندان را پر کنند. درمان ریشه به این جهت انجام می شود که دندان را هرچند بدون عصب زنده داخل دهان داشته باشیم.

وقتی دندانی دچار پوسیدگی و صدمه جدی شده، و یا به دلایلی عفونت کرده باشد برای ترمیم آن درمانی به نام عصب کشی صورت می‌گیرد. پالپ، ناحیه‌ای نرم در مرکز دندان میباشد وعصب در مجراهای ریشه دندان قرار دارد. علاوه بر عصب، عروق خونی نیز در این مجرا ها قرار دارند، که وظیفه خون رسانی و تغذیه دندان‌ها را به عهده دارند. هنگام آسیب دیدگی عصب دندان، باکتریها در آن شروع به تکثیر می‌نمایند. این باکتری‌ها دندان را عفونی کرده و آبسه ایجاد می‌کنند. آبسه دندان کیسه‌هایی پر از چرک هستند که در انتهای ریشه به وجود می‌آیند.

dental-carie-abscess-1030x699

مراحل درمان ریشه

• انجام معاینه و بررسی وضعیت ومیزان اسیب دندان
  • بی حسی موضعی دندان مورد نظر( در بیماران با حساسیت به داروی بی حسی ازتزریق مواد ضد حساسیت استفاده میشود.)
  • دسترسی به کانال دندان با استفاده از ابزارهای دندانپزشکی
  • محاسبه وتخمین طول کانال
  • تمیز کردن و حذف پالپ دندان
  • پر کردن کانال از مدخل تاجی تا انتهای اپیکال
  • ترمیم موقت
  • ترمیم دایم

– پرکردن کامل دندان اهمیت فراوانی دارد چون در صورت عدم مهر و موم شدن کامل ریشه، درمان با شکست مواجه خواهد شد.

ص2

عواقب بعد از عصب کشی

پس از اینکه معالجات روت کانال تمام شد و دندان توسط مواد ترمیمی مناسب محافظت شد، دندان ترمیم شده مثل سایر دندانها بایستی برای همیشه باقی بماند. مراقبت ویژه توسط بیمار از جهت رعایت بهداشت و بازدید مرتب توسط دندانپزشک به این امر کمک شایانی می‌نماید. دندان عصب کشی شده، نمی‌میرد زیرا تغذیه خارجی آن از سمت بافتهای در برگیرنده هنوز ادامه دارد. البته این زنده ماندن به معنای آن نیست که دندان مثل دیگر دندانها به تحریکات حرارتی و الکتریکی پاسخ مثبت دهد.

اگر درمان ریشه دندان شکست خورد، درمان بعدی چیست؟

در مواردی که درمان ریشه دندان به شکست می‌انجامد، هنوز می‌توان دندان را با جراحی‌های اندودونتیکس نجات داد. در این موارد بعد از انجام بی‌حسی، دندانپزشک بافت لثه را به آرامی کنار زده و بافتهای آماسی انتهای ریشه را خارج مینماید.در انتها یک پرکردگی در ته ریشه جهت ممانعت از عود ضایعه قرار می‌دهد.

عدم درمان ریشه چه عواقبی خواهد داشت؟

در صورت عدم درمان، عفونت ممکن است از طریق کانالهای داخل ریشه دندان، پخش شود که منجر به ایجاد آبسه خواهد شد.

آبسه یک قسمت ملتهب و محل تجمع چرک میباشد که میتواند باعث تورم بافتهای اطراف دندان شود.علائم یک آبسه دندانی از یک درد گنگ تا درد بسیار شدید و یا حساسیت دردناک دندان در هنگام جویدن متغیر است.اگر درمان ریشه انجام نشود عفونت پخش خواهد شد و وکشیدن دندان، درمان جایگزین بعدی خواهد بود.

تغییر ظاهر دندان پس از درمان ریشه چگونه خواهد بود ؟

در گذشته دندان مدتی پس از درمان ریشه اغلب تیره تر به نظر میرسید اما امروزه با تکنیکهای مدرن تغییر رنگ دندان، معمولا این اتفاق نخواهد افتاد. در صورت وجود هرگونه تغییر رنگی درمانهای متعددی برای بازگرداندن رنگ طبیعی دندان وجود دارد.

توصیه های بعد از درمان ریشه

• ممکن است در روز های بعد از درمان ریشه، با درد و تورم شدیدی مواجه شوید. حتی ممکن است التهاب به حدی شدید باشد که نتوانید دندان های خود را روی هم قرار دهید. این مشکلات طبیعی بوده و به زودی برطرف خواهد شد. حتماً در این شرایط داروهای تجویز شده را استفاده کنید و اگر دارویی برایتان تجویز نشده است با دندانپزشک خود تماس بگیرید. در موارد درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) و در صورت درد شدید قبل از شروع درمان، درد و تورم بعد از درمان بیشتر قابل پیش بینی است.
  • پانسمان روی دندان شما موقت بوده و در اسرع وقت، بعد از خاتمه درمان ریشه، باید پر شود یا درمان پروتزی جایگزین گردد. تصمیم در مورد نیاز به روکش بر عهده دندانپزشک مربوطه میباشد ولی در نظر داشته باشید بیشتر دندان های عصب کشی شده نیاز به روکش پیدا می کنند. اگر پانسمانتان افتاد در اسرع وقت برای پانسمان مجدد مراجعه کنید، روی دندان نباید باز بماند.
  • ممکن است تا قبل از رفع بی حسی، به خصوص در فک پایین، هنگام غذا خوردن گونه و زبانتان را گاز گرفته و زخم کنید. بهتر است منتظر رفع بی حسی بمانید و از غذاهای نرم شروع کنید. اگر در باز شدن فک مشکل دارید، از هوله گرم و ماساژ آرام در ناحیه درد استفاده کنید.
  • مسواک زدن و استفاده از نخ دندان منعی ندارد. فقط روی پانسمان موقت را با مسواک نسابید و نخ دندان را در ناحیه پانسمان وارد نکنید.
این پست توصیه می شود